NEDRE ROMERIKE BRANN- OG REDNINGSVESEN IKS
Oversikt
Organisasjonsform
Org. nr.
976 634 438
Ansatte
225
Stiftet
17. des. 2003
Enhetsregisteret
28. aug. 1996
Foretaksregisteret
Ja
Frivillighetsregisteret
Nei
MVA-registrert
Ja
Sektor
Kommuneforvaltningen
Bransje
- Brannvern
Roller
Daglig lederJan Marius Nilsen
Deltaker med delt ansvarAURSKOG-HØLAND KOMMUNE
Deltaker med delt ansvarGJERDRUM KOMMUNE
Deltaker med delt ansvarLILLESTRØM KOMMUNE
Deltaker med delt ansvarLØRENSKOG KOMMUNE
Deltaker med delt ansvarNITTEDAL KOMMUNE
Deltaker med delt ansvarRÆLINGEN KOMMUNE
Styrets lederMarianne Aasen
NestlederTarje Braaten
StyremedlemMona Dehli
StyremedlemØyvind Tronier Halvorsen
StyremedlemAda Helen Schjelderup
StyremedlemAndré Steensnæs
StyremedlemGeir Halvorsen
VaramedlemTorbjørn Øgle Rud
VaramedlemGeorg Nicolay Beichmann Kaltenborn
VaramedlemLinda Jørgensen
VaramedlemHans Henrik Knapskog
VaramedlemStig Ole Torgersen
RevisorDELOITTE AS
Adresse
Sykehusveien 10
1474 lørenskog
Forretningsadresse
Beskrivelse
NEDRE ROMERIKE BRANN- OG REDNINGSVESEN IKS er et interkommunalt selskap etablert i 1996, og har 225 ansatte. Enheten er registrert i enhetsregisteret med organisasjonsnummer 976 634 438, og holder til i Sykehusveien 10, 1474 lørenskog. Selskapet driver med brannvern.
Vedtektsfestet formål
Kjernevirksomhet: Selskapets formål er ivareta de plikter og oppgaver som deltakerne er pålagt etter lover og forskrifter om brann- og redningsspørsmål. Konkret gjelder dette: - Lov av 14. juni 2002 om vern mot brann, eksplosjon og ulykker med farlig stoff og om brannvesenets redningsoppgaver (brann- og eksplosjonsvernloven) med tilhørende forskrifter. - Lov av 13. mars 1981 om vern mot forurensninger og om avfall (forurensningsloven), jf. §§ 43 og 44 om beredskap mot akutt forurensning. - Lov av 25. juni 2010 om kommunal beredskapsplikt, sivil beskyttelsestiltak og sivilforsvaret (sivilforsvarsloven), §§ 12-15. Når det gjelder disse oppgavene forutsettes det at selskapet yter tjenester i henhold til de til enhver tid gjeldende lover og forskrifter hos alle deltakerne. Tjenestenivået vedtas av representantskapet på grunnlag av en risiko- og sårbarhetsanalyse. En deltaker har likevel anledning til å få levert tjenester utover dette nivået, mot kostnadsdekkende godtgjørelse. Henvendelser fra statlige myndigheter når det gjelder NRBRs virksomhet skal refereres til deltakerne i egenskap av ansvarlige instanser etter lovverket. Kommunenes myndighet etter brann- og eksplosjonsvernloven med tilhørende forskrifter er delegert til rådmannen og videredelegert til brann- og redningssjefen i NRBR. Viktige og prinsipielle saker forutsettes forelagt deltakernes kommunestyrer. Tilleggstjenester: Deltakerne kan pålegge NRBR å utføre andre oppgaver for én eller flere av deltakerne som deltakerne finner hensiktsmessig. NRBR kan også drive kurs- og opplæringsvirksomhet innen sitt fagområde. All virksomhet utover ivaretakelse av pliktene etter de nevnte lover og tjenester deltakerne har pålagt NRBR å utføre, skal være godkjent av alle deltakerne, og skal drives med full kostnadsdekning. Som rammer for slik virksomhet gjelder: - NRBR skal begrense sin sekundærvirksomhet til brann- og redningsrelaterte oppgaver, dvs. oppgaver som er innenfor NRBRs kompetanse og som bidrar til NRBRs kompetanse og som bidrar til NRBRs hovedmål om å redusere skader som følge av branner og ulykker. NRBR kan imidlertid yte andre tjenester til de enkelte deltakerne mot betaling. - I tillegg skal følgende krav og hensyn være styrende for slik virksomhet: virksomheten må ikke gå ut over kapasiteten til å dekke NRBRs kjerneoppgaver, virksomheten må ikke føre til konkurransevridning i forhold til private virksomheter ved at brannvesenet subsidierer tjenester som også leveres av private i et marked, virksomheten må ikke gå ut over brannvesenets habilitet når det gjelder forvaltningsoppgaver (tilsyn med særskilte brannobjekter, tillatelser til lagring av brannfarlig vare osv.), virksomheten må være fullfinansiert og bør gi et netto inntektsbidrag som står i forhold til NRBRs ressursbruk på virksomheten. Beslutninger som innebærer reell utvidelse eller innskrenkning av virksomheten krever enstemmighet og må holdes innenfor rammene i anskaffelsesregelverket. Eksempler på slike saker er: - Avtaler om å levere brann- og redningstjenester til andre kommuner - Nye virksomhetsområder, herunder endringer i selskapets sekundærvirksomhet. (jf. vedtekter 24. apr. 2024)